[Irónia-méter: 33%]
BEVEZETÉS
Sokan imádnak, utálnak, esetleg imádnak utálni bizonyos (szerep)játékokat. Mintha csak az a két lehetőség lenne, hogy egy játék jó vagy rossz. Elég ebből a leegyszerűsítő, fekete-fehér kettősségből, jöjjön inkább a szürke ötv hét árnyalata, az E P I C L E V E R féle Játékosi Hozzáállás és Attitűdskála (EJHA)!
Az EJHA egy igazzy és rendkívül tudományos mérőeszköz, amely olyan akadémikusi kutatásokon alapul mint Hall térhasználatról szóló Proxémika-elmélete, vagy a Bogardus-féle szociális távolság skála. Eredetileg szerepjátékra (RPG) lett kifejlesztve, de alkalmazása más gémer tevékenységterületekre is kiterjeszthető.
KIFEJTÉS
Lássuk az EJHA szerinti 7 db lehetséges játékhoz való hozzáállást!
0 lépés távolság: intim viszony. Az illető idealizálja a játékot és kritikátlanul azonosul vele, szinte csak ez tölti be (a játékosi) életét. Vita esetén beleáll a helyzetbe, magára tűzi a célkeresztet és veszett ügyvédként hárít el bármiféle kritikát: az adott RPG mindenre IS jó!
1 lépés távolság: bizalmas viszony. A régi szerelmesek és szülők hozzáállása. Az érintett a jó dolgokat / saját szép emlékeit hangsúlyozza. Vitában elfogult, jobban elnézi a hiányosságokat mint más játékoknál: "Kicsi és savanyú, de a miénk!" Egy részüknél az illető nem is aktív (szerep)játékos, pusztán csak rózsaszín szemüvegen keresztül nosztalgiázik.
2 lépés távolság: személyes, baráti viszony. Az ilyen személy tapasztalatból és/vagy összehasonlításból is tudja, hogy a játék nem tökéletes, ennek ellenére is rendszeresen ápolja vele a kapcsolatot. Hibáival együtt tudja szeretni legjobb barátját kedvenc szerepjátékát, mert ami zavarta, azt vagy már rég megoldotta vagy megszokta. Nem meglepő módon ez a kitartó rajongók zónája. Néha jellemző rájuk egyfajta kiégettség vagy keserűség is - a tartós kapcsolat fenntartása rengeteg belefektetett energiát, javítgatást-foltozgatást igényel és nem mindig hálálja meg magát.
3 lépés távolság: társalgási, ismerősi viszony. A feltételhez kötött szeretet legtisztább formája, amely a kapcsolatnak elvárásokat nem, feltételeket és határokat viszont szab. Az illető ismeri a játék gyengeségeit és erősségeit és "üzleti partnerségre" törekszik vele: nem kíváncsi minden oldalára, csak az kell belőle neki, amire célzottan szüksége van, és ha ezt a játék szétszedve is meg tudja adni, akkor deal, hajrá!
4 lépés távolság: távolibb, kritikus viszony. Az érintett ragaszkodik a játékhoz (való kapcsolatához), ám jobban zavarják annak (vélt) hiányosságai, ezért görcsösen meg akarja azt változtatni. Ez a megújítási szándék aztán gyakran átcsap a spanyolviasz feltalálásába - ilyenkor derül ki, hogy a játékról való ismerete (már) kissé megkopott, felületes. Szintén gyakori, hogy a fejlesztő összekeveri saját, egyéni preferenciáit a közízléssel, és a végeredmény az eredetinél is furább lesz.
5 lépés távolság: távolságtartó, ellenséges viszony. Elfogult a játékkal szemben, csak (vélt) hibáit és saját rossz élményeit ismételgeti. Megtehetné, hogy melegebb éghajlatokra távozik, valamiért mégis mindig feltűnik a színen, hogy tisztes távolságból odamondogathasson. Ez leplezi le tragédiáját: mélyen valójában kötődni, kapcsolódni akar, csak (már) nem képes konstruktív módon megtenni.
Sok lépés távolság: elkerülő viszony. Az érintettben látható módon nincsenek érzések vagy mély sérelmek a játékkal kapcsolatban, egyszerűen csak nem preferálja vagy teljességgel hidegen hagyja. Nehéz vele találkozni, mert udvariasan arrébb áll. Nekem fura.
Ez volt hát a rendkívül tudományos E P I C L E V E R féle Játékosi Hozzáállás és Attitűdskála!
EREDMÉNYEK
És most jöjjön a saját véleményem!
Hitem szerint egy játékot 0 lépés távolságból kell megismerni, viszont 3 lépés távolságból lehet csak igazán értékelni - minden más eset elfogult és túlontúl ragaszkodik a játék egységben kezeléséhez. Azaz:
0 -> 3 / X
A magam részéről konstruktív párbeszédet elsősorban a 2-4 lépés távolsággal bírókkal tudok folytatni. Nagyon ritka, hogy a 0 és a sok lépés távolság érdekes szempontokat kínáljon, de ők nem is igazán zavaróak. Az 1 és 5 lépés távolságúakat viszont messzire elkerülöm és (bár megértem, de) ártalmasnak tartom. Formalizálva:
0 1 | 2 3 4 | 5 X
A 3 lépés további előnye, hogy ez a legközelebbi olyan távolság egy játékkal, amely már koronavírus-biztos:
COVID | 3 4 5 X
ÖSSZEFOGLALÁS
Az EJHA megközelítése előnyei:
- Árnyalt - Spektrumként ábrázolja a játékokhoz fűződő lehetséges hozzáállásokat
- Közérthető - Köznyelvi szófordulatokat és hétköznapi viszonyokat használ metaforaként
- Ironikus - Pszichológiai elméletek-módszerek paródiája
Az EJHA megközelítés hátránya:
- Elfogult - Saját preferenciámat ábrázolja arany középútként! :)